FANDOM

Daniel-radcliffe.jpg

Daniel Radcliffe Harry Potterina

250px-Harry_Potter_Deathly_Hallows_Profile.jpg
Harry James Potter
Biografiset tiedot
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Vihreät

Hiusten väri

Mustat

Syntynyt

31.7.1980

Perhe
Syntyperä

Puoliverinen

Arvonimi(/et)
Alias
Taikasauva

Piikkipaatsamaa, 11 tuumaa, sisältää Feeniksin pyrstösulan

Mörkö

Ankeuttaja

Suojelius

Uroshirvi

Ammatti
  • Aurori
  • Auroriviraston johtaja
Liittoutumat

Tylypahka, Feeniksin kilta

Kulissien takana
Ensiesiintyminen

Harry Potter ja viisasten kivi

Viimeisin ilmestyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Viimeisin esiintyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Näyttelijä

Daniel Radcliffe

Harry James Potter (s. 1980), oli brittiläinen velho, joka tunnetaan parhaiten surullisenkuuluisan "avada kedavra"-tappokirouksen kiertämisestä.

Potter kasvoi ensimmäiset kymmenen vuottaan jästisetänsä ja -tätinsä luona, kun lordi Voldemort murhasi kylmäverisesti Potterin vanhemmat.

Potteria tuli Hagrid noutamaan yhdentoista vuoden iässä Tylypahkan noitien ja velhojen kouluun. Siellä hän sai osakseen paljon julkisuutta, ja alkoi myös tuntea sen oikeaksi kodikseen.

Ensimmäisenä lukuvuonnaan Harry pelasti Viisasten kiven lordi Voldemortin käsistä ja toisena tappoi Salaisuuksien kammiossa asuvan basiliskin rehtorin huoneessa olevalla miekalla.

Neljäntenä lukuvuonnaan Potter pääsi Tylypahkan edustajaksi kolmivelhoturnajaisiin, joiden viimeisessä koetuksessa hän pääsi todistamaan Cedric Diggoryn kuolemaa ja Voldemortin paluuta. Potter yritti vakuuttaa ministeriölle tätä paluuta, mutta taikaministeri Cornelius Toffee ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa.

Viidentenä lukuvuonnaan Potter oli huonoissa väleissä ministeriön kanssa, ja kun Toffee lähetti ylemmän alivaltiosihteerinsa Dolores Pimennon professoriksi Tylypahkaan, Harryn oloista tuli sietämättömät.

Kuudentena lukuvuonna hän oli todistanut ministeriölle olevansa oikeassa, ja Voldemort oli tämän jälkeen jo aloittanut avoimen toiminnan. Rehtori Dumbledore alkoi antaa Potterille yksityistunteja, joilla hän opasti Harrya tuhoamaan Voldemortin hirnyrkkejä.

Kuudennen vuoden lopussa Dumbledore murhattiin tämän omasta tahdosta, ja Potter lähti etsimään Voldemortin jäljellä olevia hirnyrkkejä.

Potter tuhosi lopulta viimeisen hirnyrkin, Voldemortin palasen itsessään, urhautumalla kuolemaan. Kuitenkin vain Voldemortin sielun palanen Harryssa kuoli, ja Voldemortista oli tullut kuolevainen. Tämän kirotessa Harryn tappokirouksella, kirous kimposi jälleen kerran Voldemortiin itseensä, joka tällä kertaa kuitenkin kuoli,sillä seljasauva, jota Voldemort käytti, oli hänen hallussaan varkain. Oikea omistaja oli Harry Potter, joka oli riisunut sauvan entisen omistajan (Draco Malfoyn) aseista, ja näin voittanut sauvan itselleen tietämättään.

Myöhemmin elämässään Harrysta tuli auroriviraston päällikkö, ja hän sai kolme lasta, Jamesin, Albuksen ja Lilyn.

Tämä artikkeli on tynkä. Voit auttaa HP-wikiä tunkemalla artikkeliin lisää Pottermaista magiaa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki