FANDOM

Phoenixbanner-hermione.jpg
Hermione Jean Granger
Biografiset tiedot
Sukupuoli

Nainen

Silmien väri

Ruskeat

Hiusten väri

Ruskeat

Syntynyt

19. syyskuuta 1979

Perhe
  • rouva Granger (äiti)
  • herra Granger (isä)
  • Ron Weasley (aviomies)
  • Rose Weasley (tytär)
  • Hugo Weasley (poika)
Syntyperä

Jästisyntyinen

Mörkö

Reputtaminen kokeissa

Suojelius

Saukko

Ammatti

Taikaministeriö

Liittoutumat
Kulissien takana
Ensiesiintyminen

Harry Potter ja viisasten kivi

Viimeisin ilmestyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Viimeisin esiintyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Näyttelijä

Emma Watson

Hermione Jean Granger on Rohkelikon oppilas Tylypahkassa ja Harry Potterin sekä Ron Weasleyn hyvin läheinen ystävä. Hermione on syntyperältään jästisyntyinen eli hänen vanhempansa ovat jästejä ja ammatiltaan hammaslääkäreitä. Myöhemmin Hermione meni naimisiin Ronin kanssa ja he saivat kaksi lasta, Rosen ja Hugon.

UlkonäköMuokkaa

Hermionella on ruskeat, tuuheat ja usein pörröttävät hiukset. Hänen silmänsä ovat kastanjanruskeat ja hänen selkänsä on hieman kumarassa johtuen painavien kirjapinojen kannosta. Hermionen etuhampaat olivat tavallista pidemmät, mutta hän lyhensi ne kouluterveydenhoitaja Poppy Pomfreylla kirjassa Harry Potter ja liekehtivä pikari. Tämä tapahtui samalla, kun hän joutui lyhentämään hampaitaan Pansy Parkinsonin niihin loitsiman pidennysloitsun johdosta. Hermione antoi Pomfreyn lyhentää niitä hieman aiempaa lyhyemmiksi.

Luonne ja kyvytMuokkaa

Hermione on tiedonhaluinen, fiksu ja järjestelmällinen oppilas. Hän on ehdottomasti yksi Tylypahkan parhaimmista oppilaista ja on jästisyntyisenä todiste puhdasveristen paremmuutta vastaan. Käytännönläheiset ja järjestelmälliset oppiaineet, kuten muinaiset riimut ja historia, ovat Hermionelle helpompia kuin abstraktit aineet, kuten ennustus. Faktojen ja esimerkiksi loitsujen muistaminen on Hermionelle helppoa. Hän on kylmäpäinen ja pärjää hankalissakin tilanteissa. Opettajat pitävät häntä yleisesti tähtioppilaana, mutta Professori Kalkaroksen mielestä hän on vain mielistelijä. Yhteiskunnan huono-osaiset ja heikot ovat Hermionen intohimo. Hän taistelee kaikenlaista rasismia ja kiusaamista vastaan ja onkin siksi ollut loistava myös valvojaoppilaana. Koska Hermione on pärjännyt hyvin useimmissa oppiaineissa, on hän mielellään auttanut Harryn ja Ronin lisäksi muun muassa Neville Longbottomia taikaliemien ja -juomien opiskelussa.

Opiskelu TylypahkassaMuokkaa

Ensimmäinen vuosiMuokkaa

Hermione-granger.jpg

Hermione Granger aloitti ensimmäisen vuotensa Tylypahkassa vuonna 1991. Hän oli vuosikurssinsa vanhin oppilas, sillä olisi ollut liian nuori aloittamaan koulunkäyntinsä edellisenä vuonna, sillä hänen syntymäpäivänsä oli vasta kouluvuoden alkamisen jälkeen. Hänet lajiteltiin kaikkien yllätykseksi Rohkelikkoon, vaikka muiden mielestä hän olisi sopinut parhaiten Korpinkynnen oppilaaksi. Lajitteluhattu pohtikin hänen sijoittamistaan pidemmän aikaa. Heti ensimmäisenä vuotenaan hän tutustui Harry Potteriin, joka on yksi velhomaailman tunnetuimmista henkilöistä, vaikka oli itse saanut tietää velhoudestaan vasta samaan aikaan kuin Hermione. Hermionesta tuli toinen Harryn parhaista ystävistä Ron Weasleyn ohella. Aluksi Hermione ei ollut heidän ystävänsä lähinnä siksi, koska Ron inhosi hänen kaikkitietävyyttään. Ystävyys kuitenkin syveni, kun Hermione pelasti pojat opetajilta huijaamlla, koska he pelastiavat Hermionen vuorenpeikon kynsistä. Hermionen nokkeluuden johdosta Harry onnistui estämään Quirinus Oravea saamasta Viisasten kiveä haltuunsa. Tämän ansiosta Albus Dumbledore palkitsi hänet, Harryn ja Ronin ylimääräisillä pisteillä, jotka ratkaisivat Rohkelikolle tupapokaalin voiton.

Toinen vuosiMuokkaa

Hermione3.jpg

Hermione valmistamassa monijuomalientä.

Hermionen toinen vuosi Tylypahkassa alkoi vuonna 1992. Ennen koulun alkamista hän tapasi Lucius Malfoyn Viistokujalla, joka arvosteli häntä hänen jästisyntyisyydensä johdosta. Hermionen vanhemmat olivat näet mukana Viistokujalla. Myöhemmin Draco Malfoy nimitti häntä kuraveriseksi, joka on erittäin paha haukkumanimi jästisyntyiselle. Hermione loukkaantui tästä suuresti. Ron yritti puolustaa häntä kiroamalla Malfoyn, mutta hänen rikkinäinen taikasauvansa käänsi kirouksen häneen itseensä. Lukuvuoden aikana Hermione ihastui myös Pimeyden voimilta suojautumisen opettaja Gilderoy Lockhartiin tämän hurmaavan ulkonäön johdosta. Myöhemmin Lockhart kuitenkin paljastui huijariksi ja Ronin rikkinäinen sauva pyyhki hänen muistinsa. Kun salaisuuksien kammio avattiin koulussa, Hermione ryhtyi Harryn ja Ronin kanssa pohtimaan sen avaajan henkilölisyyttä. Hän valmisti pojille monijuomalientä ja he kuulustelivat Dracoa Vincent Crabben ja Gregory Goylen olomuodossa saamatta kuitenkaan mitään selville. Myöhemmin Hermione selvitti kammiossa asustavan olennon olevan basiliski mutta joutui välittömästi sen kangistamaksi. Vain hänellä ollut peili pelasti hänen henkensä. Hän oli kuitenkin ehtinyt selvittää myös basiliskin liikkumatavan Tylypahkassa. Se nimittäin liikkui putkistoja pitkin. Myöhemmin kaikki kangistetut saatiin parannettua, Hermione mukaanlukien. Koska hän oli selvittänyt salaisuuksien kammion salaisuuden, sen avaamisesta syyttömänä tuomittu Rubeus Hagrid haettiin Azkabanista takaisin.

Kolmas vuosiMuokkaa

Harry-potter-and-the-prisoner-of-azkaban-11-emma-watson-hermione-granger.jpg

Kolmantena vuonnaan Tylypahkalaiset alkoivat opiskella valinnaisaineita. Koska Hermione oli ahkera opiskelija, hän olisi halunnut olla useimmilla kursseilla kuin kykeni. Tästä kuultuaan Minerva McGarmiwa antoi hänelle ajankääntäjän, jonka ansiosta Hermione kykeni olemaan "kahdessa paikassa samanaikaisesti". Hän toi kouluun myös lemmikkikissansa Koukkujalan, joka sai Ron Weasleyn raivon partaalle koittamalla saalistaa tämän lemmikkirottaa, joka myöhemmin paljastui Peter Piskuilanin animaagihahmoksi. Ajankääntäjän avulla Hermione ja Harry pelastivat myös Rubeus Hagridin lemmikin Hiinokan sekä Harryn kummisetä Sirius Mustan. Lukuvuoden päätyttyä hän palautti ajankääntäjän McGarmiwalle.

Neljäs vuosiMuokkaa

Emma2.jpg

Hermione juolutanssiais asussaan.

Ennen neljättä vuottaan Hermione osallistui Harryn ja Weasleyn perheen kanssa huispauksen maailmanmestaruuskilpailuihin, jonne kuolonsyöjät hyökkäsivät. Siellä hän näki kuinka huonosti Bartemius Kyyry vanhempi kohteli kotitonttuaan Winkyä ja alkoi puolustaa kotitonttujen oikeuksia. Tylypahkassa hän perusti niiden etuja ajavan yhdistyksen, S.Y.L.K.Y:n (Samat Yhteiset Lait Kotitontuillekin Yhdistys) ja käytti paljon aikaa kotitontuille tarkoitettujen hattujen ja sukkien kutomiseen. Vuosina 1994-1995 järjestettiin koulussa myös kolmivelhoturnajaiset. Hermione ihastui Durmstrangin edustajaan Viktor Krumiin, jonka oli nähnyt etsijänä jo huispauskisoissa. Hän olikin joulutanssiaisissa tämän parina, mistä etenkin Ron Weasley ei pitänyt lainkaan. Ronia ärsytti myös Hermionen ja Viktorin myöhemmin käymä kirjeenvaihto. Rita Luodiko kirjoitti Hermionesta ilkeämielisen lehtijutun, jossa Luodiko kertoi tämän olevan kuuluisia velhoja iskevä huono nainen. Jutussa kerrotut valheelliset asiat saivat myös Molly Weasleyn suhtautumaan viileästi häneen. Tämän ansiosta Hermione alkoi inhoamaan Luodikoa. Hän saikin selville tämän salaisuuden, joka oli animaagius. Luodikon rekisteröimätön animaagihahmo oli koppakuoriainen, minkä ansiosta hän pystyy liikkumaan huomaamattomasti etsimässä jutun aiheita. Salaisuuden selville saatuaan Hermione sai Luodikon lupaamaan, että parantaa tapansa eikä enää kirjoita valheita. Myös Molly katui, kun oli uskonut Päivän profeettaa ja Me noitia ja palautti hyvät välinsä Hermioneen.

Viides vuosiMuokkaa

Hermione poster detail.jpg

Ennen viidettä kouluvuottaan Hermione vietti aikaa Feeniksin killan päämajassa, Kalmanhanaukio 12:ssa. Siellä hän sai Albus Dumbledorelta kirjeen, jossa kerrottiin, että hän ja Ron Weasley oli valittu Rohkelikon valvojaoppilaiksi. Hän alkoi avoimesti vastustaa myös uutta Pimeyden voimilta suojautumisen opettajaa Dolores Pimentoa ja keksikin idean perustaa järjestön, jossa oikeasti opetetaan Pimeyden voimilta suojautumista. Pimento nimittäin opetti vain teoriaa. Näin syntyi Albuksen kaarti, jossa oli jäseniä useasta eri tuvasta. Hermione keksi kaartille myös harjoittelupaikan (tarvehuone ja yhteydenpitovälineen (lumotut kolikot). V.I.P.-tutkinnossa Hermione sai kymmenen upeaa arvosanaa ja yhden odotukset ylittävän. Jo viidentenä kouluvuonnaan hän hallitsi S.U.P.E.R.-tutkintotasolla vaadittavia loitsuja. Hän houkutteli vuoden lopulla Dolores Pimennon kiellettyyn metsään jossa kentaurit veivät Pimennon mennessään. Sen jälkeen hän, Ron ja Harry lähtivät taikaministeriöön pelastamaan Sirius Mustaa Harryn näkemän unen johdosta.

Kuudes vuosiMuokkaa

Harry potter 6 poster 3.jpg

Hermionen kuudentena kouluvuotena vuonna 1996 Tylypahkaan tuli opettamaan Horatius Kuhnusarvio. Tämä perusti harvoille ja valituille oppilaille tarkoitetun Kuhnukerhon, johon kelpuutti myös Hermionen, kun oli huomannut tämän kyvyt liemitunneillaan. Aiemmin Horatius oli vieroksunut jästisyntyisiä. Lukuvuoden aikana Hermione alkoi kiinnostua romanttisessa mielessä myös Ron Weasleystä. Ron alkoi kuitenkin seurustella Lavender Brownin kanssa. Hermione halusi ärsyttää Ronia ja pyysi Kuhnusarvion järjestämiin joulujuhliin seuralaisekseen Cormac McLaggenia, jolla oli huonot välit Ronin kanssa. Hän kuitenkin karkasi juhlista, koska ei ollut oikeasti kiinnostunut Cormacista. Kun Ron joutui sairaalaan myrkytyksen takia, Hermione oli hänen vierellään. Paikalle tullut Lavender kuuli Ronin toistavan unissaan Hermionen nimeä ja lopetti heidän suhteensa.

Seitsemäs vuosiMuokkaa

Hermione vietti välivuoden Tylypahkasta etsiessään hirnyrkkejä Ronin ja Harryn kanssa. Hän kuitenkin palasi Tylypahkaan ja viimeisteli opintonsa.

Hirnyrkkejä etsimässäMuokkaa

Hermione, Ron ja Harry eivät aloittaneet seitsemättä vuottaan Tylypahkassa, vaan toteuttivat Albus Dumbledoren heille antamaa tehtävää: etsiä lordi Voldemortin hirnyrkit. Suojellakseen vanhempiaan kuolonsyöjiltä hän tekee näille muistiloitsun saaden nämä muuttamaan Australiaan toisen henkilöllisyyden alla ja unohtamaan, että heillä on tytär. Etsiessään hirnyrkkejä kolmikko vietti aikaansa Kalmanhanaukio 12:ssa, mutta joutui pakenemaan sieltä, kun kuolonsyöjä Yaxley sai selville talon salaisuuden. Hermione keksi, että he voisivat käyttää lumottua telttaa ja siirtyä paikasta toiseen. Pakomatkan aikana he onnostuivatkin tuhoamaan Voldemortin hirnyrkkejä. Luihuisen medaljonki löytyi Dolores Pimennolta taikaministeriöstä, jonne kolmikko pääsi muuttumalla monijuomaliemen avulla ministeriön työntekijöiksi. Hermionen hahmona oli Mafalda Hopkirk, Pimennon avustaja. Hermione käy myös Harryn kanssa tämän vanhempien haudalla ja auttaa tätä pelastumaan Voldemortin Nagini-käärmeen hyökkäykseltä. Harryn, Ronin ja Hermionen jäädessä kuolonsyöjien käsiin nämä kiduttavat Hermionea, mutta hän pääsee pakenemaan.

Tylypahkan taisteluMuokkaa

Ennen Tylypahkan taistelun alkua kun Harryn tie eroaa hetkeksi Ronista ja Hermionesta, kaksikko lähtee salaisuuksien kammioon etsimään basiliskin hampaita joilla voi tuhota hirnyrkin. Vaikka idea oli kokonaan Ronin hän antoi Hermionelle kunnian tuhota Puuskupuhin kuppi, joka oli ollut heidän hallussaan jo jonkin aikaa. Ratkaisevan, Tylypahkassa käytävän taistelun hetkillä Hermione ja Ron suutelevat, kun Ron lopulta ymmärtää Hermionen kannan kotitonttujen suhteen ja myös sanoo sen sävyyn, että tarkoittaa totta.

Myöhemmät vaiheetMuokkaa

Ron and Hermione vows.jpg

Jonkun 'fanin' photoshoppaama kuva Ronista ja Hermionesta.

Kirjan Harry Potter ja kuoleman varjelukset epilogikappaleessa kerrotaan, että Hermione ja Ron menivät naimisiin ja heille syntyi kaksi lasta, Rose Weasley ja Hugo Weasley. Hermione meni töihin taikaministeriön taikalainvartijaosastolle, jossa toimi ensin kotitonttujen puolestapuhujana mutta sai myöhemmin korkea-arvoisemman viran. Hän myös käänsi kirjan Siuntio Silosäkeen tarinoita muinaisista riimuista nykykielelle.

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki